Ce este freonul auto?
16 Jun 2023 (2 minute de citit)De-a lungul timpului, substanțele folosite ca agenți refrigeranți au suferit schimbări semnificative, atât din punct de vedere al compoziției chimice, cât și din perspectiva implicațiilor asupra mediului înconjurător. În trecut, freonul auto era adesea asociat cu clorofluorocarburile (CFC-uri), care includeau compuși chimici precum R12 (dichlorodifluorometan). Aceste substanțe au fost apreciate pentru proprietățile lor de răcire, dar ulterior s-a descoperit că ele au un impact semnificativ asupra stratului de ozon.
În încercarea de a reduce impactul asupra stratului de ozon, industria auto a trecut la utilizarea hidroclorofluorocarburilor (HCFC-uri), cum ar fi R134a. HCFC-urile au un potențial de deteriorare a stratului de ozon mai mic decât CFC-urile, dar încă au un efect semnificativ.
În prezent, freonul auto cel mai utilizat este R-134a, care face parte din clasa hidrofluorocarburi (HFC-uri). HFC-urile nu conțin clor și nu contribuie la deteriorarea stratului de ozon. Cu toate acestea, ele sunt gaze cu efect de seră și contribuie la încălzirea globală. Drept urmare, industria auto se concentrează tot mai mult pe găsirea de alternative cu potențial de încălzire globală redusă (GWP redus).
O alternativă adoptată de majoritatea producătorilor auto este freonul auto R1234YF, care are indice 4 GWP și care se regăsește în mașinile de fabricație recentă (după 2016). Fiind un agent refrigerant relativ nou apărut, costul pentru încărcarea cu freon auto ecologic este încă destul de mare în comparație cu R134a, dar acest lucru tinde să se remedieze pe măsură ce utilizarea sa va deveni majoritară.
Recomandă acest articol: